محبوبه بیدکی - آموزش و پرورش، به عنوان قلب تپنده توسعه و پیشرفت هر جامعهای، همواره نقشی محوری در آیندهسازی ایفا کرده است،در این میان، معلمان به منزله ستونهای اصلی این بنای رفیع، با تلاش و ایثار مثالزدنی خود، چراغ راه دانش و تربیت را روشن نگاه میدارند، اهمیت بنیادین این حوزه، مسئولیت سنگینی را بر دوش تمامی ارکان جامعه، از خانوادهها و اولیا گرفته تا مسئولین و نهادهای دولتی، میگذارد تا با همافزایی و همدلی، بستر لازم برای شکوفایی استعدادها و تربیت نسلی توانمند و کارآمد را فراهم آورند.
بررسی چالشها، ضرورتها و راهکارهای ارتقاء نظام آموزش و پرورش از اهم واجبات است و بر نقش حیاتی مشارکت جمعی در تحقق اهداف عالی این بخش تأکید میورزد.
تأکید بر نقش معلمان و مشارکت اولیا
در این راستا سید محسن موسوی زاده معلمان را به حق، پیشروان عرصه جهاد علمی و تربیتی و تلاشهای شبانهروزی آنان راشایسته تقدیر و حمایت می داند.
نماینده مردم اهواز،باوی، کارون و حمیدیه در ادامه تاکید می کند؛برای دستیابی به اهداف متعالی آموزش و پرورش، ضروری است که اولیاء خود را شریک و همراه مدرسه بدانند، این حس همبستگی و مسئولیتپذیری مشترک، نه تنها به معلمان انگیزه مضاعف می دهد، بلکه محیطی پویا و حمایتی برای دانشآموزان فراهم میآورد تا با آرامش خاطر بیشتری مسیر علمآموزی را طی کنند.
لزوم پرهیز از دخالتهای غیرکارشناسی
عضو کمیسیون آموزشیکی از چالشهای اصلی که به روند رو به رشد آموزش و پرورش آسیب می رساند را دخالتهای غیرتخصصی و ناهماهنگ برخی افراد در امور این نهاد مهم می داند.
وی ادامه می دهد؛حوزه آموزش و پرورش نیازمند نگاهی تخصصی، برنامهریزی دقیق و اجرای مدبرانه است که باید مسئولیتهای آن به دست متخصصین امر سپرده شود،
این نماینده مجلس از تمامی مسئولین می خواهد که با درک حساسیت این حوزه، از هرگونه مداخلهای که منجر به انحراف از مسیر اصلی و اهداف بلندمدت آموزشی میشود، پرهیز کنند.
مسئولیت اجتماعی مسئولین و خدمت به مدارس
موسوی زاده با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی و اولویت نخست تمامی مسئولین باید معطوف به آموزش و پرورش باشد،یادآور می شود؛مسئولیتهای اجتماعی صرفاً به امور خیریه محدود نمیشود، بلکه شامل حمایت فعال و همهجانبه از مدارس و مراکز آموزشی نیز میگردد، رسیدگی به امور مدارس و خدمترسانی به آنها، از نظر معنوی و اجتماعی، کمتر از رسیدگی به مساجد و حسینیهها نیست و هرگونه سرمایهگذاری در این بخش، تضمینکننده آیندهای روشن برای همه استان های کشور خواهد بود.
طرح توسعه پیشدبستانی و نقش آن در آموزش
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دوازدهم تاکید می کند؛در راستای تقویت بنیانهای آموزشی از سنین پایین، در حال بررسی طرحی هستیم که در صورت تصویب و تأیید نهایی، دوره پیشدبستانی به عنوان یکی از پایههای ثابت نظام آموزشی کشور قرار گیرد، این اقدام، گامی مهم در جهت عدالت آموزشی و آمادهسازی کودکان برای ورود موفق به دبستان است.
وی در ادامه یادآور می شود؛تحقیقات نشان میدهد که آموزشهای پیشدبستانی نقش بسزایی در رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی کودکان دارد و نابرابریهای آموزشی را در سنین پایین کاهش می دهد.
پیشنهاد طرح “نشاندار کردن مالیات” برای حمایت از مدرسهسازی
موسوی زاده با بیان اینکه ترغیب و سوق دادن مالیاتدهندگان به سمت حمایت از آموزش و پرورش، قانونی در مجلس است که به تصویب رسیده و بر اساس آن، سازوکاری تحت عنوان “نشاندار کردن مالیات” ایجاد میشود،خاطرنشان می کند؛این طرح به مالیاتدهندگان امکان میدهد که بخشی از مالیات خود را با هدف مشخص و مستقیم، به سمت ساخت و تجهیز مدارس سوق دهند، چرا که نه تنها به جذب منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساختهای آموزشی کمک میکند، بلکه حس مشارکت اجتماعی را در میان شهروندان تقویت کرده و گامی موثر در جهت رفع کمبود فضاهای آموزشی در سراسر کشور خواهد بود.
در نهایت آنچه از مجموع مباحث مطرح شده برمیآید این است که ؛آموزش و پرورش، بیش از آنکه یک نهاد صرفاً دولتی باشد، رسالتی ملی و همگانی است، دستیابی به اهداف متعالی در این حوزه، مستلزم درک عمیق مسئولیتهای مشترک و پرهیز از نگاههای جزیرهای است.
بدون تردید حمایت همهجانبه از معلمان که با “جهاد” خود آیندهای بهتر را رقم میزنند، مشارکت فعال و آگاهانه اولیاء و تمرکز مسئولین بر آموزش و پرورش به عنوان “دغدغه اول”، از جمله الزامات این مسیر است،طرحهای نوآورانهای چون توسعه پیشدبستانی و “نشاندار کردن مالیات” برای حمایت از مدرسهسازی، نویدبخش افقهای روشنتری برای نظام آموزشی کشور است.
قطعاهرگونه سرمایهگذاری مادی و معنوی در آموزش و پرورش، در حقیقت سرمایهگذاری در فردای روشن ایران و تضمینکننده پیشرفت و سربلندی پایدار کشور خواهد بود.
mojgan.bidaki88@gmail.com