محبوبه بیدکی - در جهان مدرن امروزی، آموزش و تربیت نسل جوان به عنوان آیندهسازان کشور، نقشی کلیدی در امنیت ملی و پیشرفت جامعه دارد. در این میان، تقویت هویت ملی و پرورش روحیه وطنپرستی در دانشآموزان، بهویژه در شرایطی که کشور با چالشهای داخلی و خارجی، از جمله تهدیدات فرهنگی و تهاجم رسانهای دشمنان روبهرو است، اهمیتی دوچندان مییابد. تربیت شهروندانی مسئول، مطالبهگر و متعهد به هویت ایرانی و اسلامی، نیازمند توجه و برنامهریزی در نظام آموزشی است.
ضرورت تقویت هویت ملی در مدارس
در این راستا فاطمه جراره، عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اتفاقات اخیر در جنگ ایران و رژیم صهیونیستی و اثرگذاری برخی جریانهای داخلی، تقویت روحیه وطنپرستی را اولویتی اجتنابناپذیر می داند.
وی معتقد است؛ در شرایطی که کشور با چالشهای متعدد دست و پنجه نرم میکند، نهادینهسازی هویت ملی در نسل جوان باید سرلوحه سیاستگذاریهای آموزشی و فرهنگی قرار گیرد.
نبود قانون جامع برای آموزش وطنپرستی
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجیآباد و خمیر در مجلس از فقدان قانون جامع برای نهادینهسازی وطنپرستی در مدارس یاد کرده و ادامه می دهد؛ تعدد اولویتها در روند قانونگذاری، تصویب چنین قانونی را دشوار کرده اما ضروری دارد مجلس با همکاری سایر نهادهای مسئول، برای تدوین و تصویب قوانین حمایتی و راهبردی قدمهای جدی بردارد.
تلفیق وطنپرستی با مهارتهای شهروندی
جراره تاکید می کند؛ آموزش مفاهیمی چون قانونمداری، مسئولیتپذیری و مطالبهگری مدنی، باید همگام با وطندوستی در مدارس دنبال شود تا نسلی متعهد، مسئول و مؤثر در مسیر توسعه کشور تربیت گردد.
پرهیز از افراطگرایی و حفظ همبستگی
این نماینده مجلس همچنین درمورد خطرات افراطیگری در ترویج وطنپرستی یادآور می شود؛ تقویت هویت ملی باید بر پایه همبستگی اجتماعی، احترام به اقوام و مذاهب و پذیرش تنوع فرهنگی باشد تا از بروز شکافهای اجتماعی جلوگیری و انسجام ملی تقویت شود.
نقش برنامههای فرهنگی و هنری
وی با اشاره به اهمیت برنامههای فرهنگی و هنری در مدارس می گوید؛اختصاص منابع مالی کافی به فعالیتهای فرهنگی از جمله جشنوارهها، تولید محتوا و حضور هنرمندان، میتواند دانشآموزان را با تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی بیشتر آشنا کند.
مقابله با تهدیدات فرهنگی
در پایان، عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر تهدیدات فرهنگی علیه هویت ملی خاطرنشان میکند؛ مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین حمایتی و ایجاد سازوکارهای نظارتی لازم، از نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور در برابر هجمههای دشمن حمایت می کند؛ چرا که تقویت فرهنگ ایرانی ،اسلامی در مدارس، ضامن پایداری اجتماعی و حفظ استقلال فرهنگی کشور است.
به طور کلی می توان گفت؛ تقویت هویت ملی و وطنپرستی در مدارس با رویکردی علمی، متعادل و همهجانبه، نقش بیبدیلی در پایداری و انسجام جامعه ایرانی دارد. تحقق این هدف مهم نیازمند قانونگذاری جامع، برنامهریزی فرهنگی، آموزش مهارتهای شهروندی و تلاش هماهنگ همه نهادهای مسئول بهویژه مجلس شورای اسلامی است. تنها با چنین تدابیری میتوان نسل جوان را به عنوان حافظان هویت ملی و سرمایههای آینده کشور تربیت کرد.
mojgan.bidaki88@gmail.com