از آغاز ثبت نام در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور تا صدور گواهی و ارسال آن به شهرداری، به غیر از فرآیند بازرسی بازرسان از آسانسورهای منصوبه، تمامی مراحل به صورت الکترونیکی و در راستای شفافیت سازمانی بوده که موجب رضایت و اعتماد شهروندان می شود.
سرپرست اداره کل استاندارد البرز گفت: هرگونه بهره برداری از آسانسور تا قبل از اخذ مجوز استاندارد ممنوع است و درصورت بروز سانحه احتمالی، مدیران و مالکان ساختمان باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.
مسعود جوادی، سرپرست اداره کل استاندارد البرز با تاکید بر اهمیت استانداردسازی آسانسورهای منصوبه در مجتمعهای مسکونی، عمومی، خصوصی، تجاری و اداری، خواستار اهتمام تمامی مالکین، بهره برداران و مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری جهت اخذ گواهی استاندارد شد.
وی گفت: مسئولیت هرگونه نصب، راهاندازی، تعمیر و نگهداری یک آسانسور تنها با شرکت های دارای مجوز طراحی، مونتاژ و نگهداری آسانسور از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر مراجع قانونی صلاحیتدار است و این شرکت ها موظف هستند نسبت به نصب، تعمیر یا نگهداری آسانسور با رعایت همه الزامات قانونی و استاندارد اقدام کنند.
سرپرست اداره کل استاندارد استان البرز با اشاره به اینکه شهروندان باید از مراجعه به نصابان و سرویسکاران فاقد مجوز و غیرمجاز آسانسور بطور جدی اجتناب کنند، عنوان کرد: هرگونه بهره برداری از آسانسور تا قبل از اخذ مجوز استاندارد ممنوع است و درصورت بروز سانحه احتمالی، مدیران و مالکان ساختمان باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.
جوادی با بیان اینکه شرکتهای بیمه نیز مجاز به ارائه خدمات به آسانسورهای فاقد گواهی استاندارد نیستند، تصریح کرد: پس از نصب یا تعمیر آسانسور، مالک یا سازنده واحد ساختمانی یا بهره بردار یا نماینده قانونی آنان باید نسبت به ثبت نام در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی اینترنتی https://lift.inso.gov.ir اقدام کنند.
سرپرست اداره کل استاندارد استان البرز ادامه داد: از این طریق شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده توسط سازمان ملی استاندارد مبادرت به بازرسی از آسانسور می کنند و درصورت عدم مغایرت آسانسور با الزامات استاندارد ملی 6303، گواهی و تاییدیه آسانسور به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد.
جوادی اظهار کرد: از آغاز ثبت نام در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور تا صدور گواهی و ارسال آن به شهرداری، به غیر از فرآیند بازرسی بازرسان از آسانسورهای منصوبه، تمامی مراحل به صورت الکترونیکی و در راستای شفافیت سازمانی بوده که موجب رضایت و اعتماد شهروندان می شود.
وی با تاکید بر اینکه همه گواهی های آسانسور صادره دارای اعتبار یک ساله هستند، افزود: از ابتدای سال جاری تا 15 بهمن ماه، 2 هزار و 488 گواهی و تاییدیه آسانسور در البرز به صورت الکترونیکی صادر شده است. یک هزار و 530 تاییدیه برای اولین بار صادر که گواهی آسانسور اولیه نامیده شده است.