محبوبه بیدکی - در شرایط کنونی که کشور نیازمند جهش در تولید و توسعه اقتصادی است، بررسی موانع موجود و ارائه راهکارهای عملی برای رفع آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از مهمترین این موانع، ضعفها و کاستیهای نظام آموزش و پرورش کشور است که نیازمند تحول اساسی و رویکردی جدید است.
علاوه بر چالشهای ساختاری، ناکارآمدی روشهای تدریس و عدم تناسب محتوای آموزشی با نیازهای روز جامعه نیز از جمله عواملی هستند که باعث عدم ایفای نقش نظام آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق شده است، برای رفع این مشکلات، نیازمند بازنگری اساسی در برنامههای درسی، بهروزرسانی روشهای تدریس و توانمندسازی معلمان هستیم تا بتوانند نسلی را تربیت کنند که قادر به حل مسائل پیچیده و نوآوری در عرصههای مختلف باشند.
اما در این راستا، فرشاد ابراهیمپور نورآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس دوازدهم، با اشاره به موانع موجود بر سر راه تحقق اهداف سند چشمانداز ۱۴۰۴، بر لزوم تحول در نظام آموزش و پرورش کشور تاکید می کند و این مسیر را کلید جهش تولید و توسعه اقتصادی پایدار در کشور می داند.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون عقبماندگی نظام آموزشی از استانداردهای جهانی را یکی دیگر از مهمترین چالشها دانسته و پیامدهای آن را تضعیف نیروی انسانی، کاهش بهرهوری ملی و افزایش نابرابریهای اجتماعی عنوان می کند.
ابراهیمپور با انتقاد از رویکرد حافظهمحور در نظام آموزشی، خواستار تغییر رویکرد به سمت مهارتآموزی و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای بازار کار شده و بر ضرورت ایجاد پیوند بین آموزش و صنعت و سرمایهگذاری در آموزشهای فنی و حرفهای تاکید دارد همچنین معتقد است؛ تولید ملی زمانی رشد میکند که آموزش بر پایه مهارت و نیازهای واقعی جامعه طراحی شود، نه صرفاً انتقال محفوظات تئوریک.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، فرهنگ کارآفرینی و خلاقیت را از دیگر عوامل موثر در جهش تولید دانسته و خواستار سرمایهگذاری دولت در آموزشهای نوآورانه و تبدیل مدارس به آزمایشگاههای نوآوری و کارآفرینی می شود.
ابراهیمپور نورآبادی در پایان با تاکید بر اینکه بدون تحول در آموزش، هیچ تحولی در اقتصاد کشور ممکن نیست، می گوید؛ مجلس طرحی را ارائه دهد که وزارتخانههای صنعت، علوم و آموزش و پرورش را ملزم به تدوین سند مشترک برای پیوند آموزش با تولید و فناوری کند چرا که بدون این تغییرات، انتظار جهش تولید و اقتصاد دانشبنیان بیهوده خواهد بود./
البته بدیهی است که با توجه به اهمیت نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی و تحقق جهش تولید، ضرورت دارد مسئولان و سیاستگذاران کشور با درک صحیح از چالشها و موانع موجود، نسبت به اصلاح و تحول نظام آموزشی اقدام کنند چرا که سرمایهگذاری در آموزشهای مهارتمحور، ایجاد پیوند بین آموزش و صنعت، و ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، از جمله اقداماتی است که میتواند به تحقق این هدف کمک کند. بدون شک، تحول در آموزش و پرورش، پیششرط لازم برای دستیابی به توسعه پایدار و شکوفایی اقتصادی کشور است.